بستن

هر آنچه كه درباره ويتامين ب 1 300 بايد بدانيم 



مشخصه ها :

- برای پیشگیری‌ و درمان‌ کمبود این‌ ویتامین‌
- در درمان نارسایی احتقانی قلب مؤثر است
- این ویتامین در بهبود علایم بیماری بر بری که شامل درد، ورم، قرمزی دست و پاها، گیجی و از دست دادن حافظه است نیز نقش دارد

موارد مصرف :

کمک به بهبود متابولیسم انرژی و ارتقاء سلامت عصبی

شرایط نگهداری :

در حرارت کمتر از 30 درجه سانتی گراد ، دور از نور و رطوبت نگهداری نمائید .
دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید .
از مصرف داروهای تاریخ گذشته خودداری کنید .

روش مصرف :

روزانه یک قرص همراه و یا بعد از غذا و یا طبق تجویز پزشک مصرف شود.
هشدار مصرف :
خانم های باردار و شیرده قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایند.

توضیحات :

ویتامین ب-1 اولین ویتامین کشف شده از گروه ویتامین های ب است که تاثیرات بسیار مهمی در متابولیسم قند ها در بدن و عملکرد اعصاب دارد. ویتامین ب-1 از راه روده جذب خون شده، تغییراتی بر روی آن صورت می گیرد و آماده استفاده بافت ها می گردد. مصرف الکل با ایجاد اختلال در جذب آن موجب کمبود ویتامین ب-1 می شود. این ویتامین در بدن ذخیره نمی شود.
کمبود ویتامین ب-1 :
کمبود ویتامین ب-1 در انسان سبب بروز بیماری "بری بری" می گردد که معمولا با عوارض قلبی-عروقی، عوارض عصبی و خیزوادم هموراه است. عوارض قلبی-عروقی شامل تپش قلب، تنگی نفس و هیپرتروفی قلب است که تدریجا منجر به احتقان قلب، کبد، ریه و پیدایش خیز می گردد.
ضعف عضلانی و بی استهایی، بی خوابی، مشکلات حافظه، کم شدن حرکات معده ، حالت تهوع، تب و لاغری توام با اختلالات گوارشی و عوارض پوستی از علایم دیگر این بیماری است.
مغز انسان از این ویتامین برای کمک تبدیل قند خون به سوخت و انرژی برای فعالیت های روزمره استفاده می کند و کمبود آن می تواند به خستگی، افسردگی، تندخوئی، زودرنجی، اضطراب بیانجامد.

براي بزرگنمايي كليك كنيد


ویتامین ب 1 300 میلی گرم

کمک به بهبود متابولیسم انرژی و ارتقاء سلامت سیستم عصبی
تیامین) ویتامین ب۱ (اولین ویتامین از گروه ویتامین‌های ب کشف شده‌است  که تأثیرات بسیار مهمی در سوختن قندها در بدن و عملکرد اعصاب دارد. تیامین از راه روده جذب خون می‌شود. تغییراتی بر روی آن صورت می‌گیرد و آماده استفاده بافت‌ها می‌گردد.  مصرف  الکل  با ایجاد اختلال در جذب آن موجب کمبود ویتامین تیامین می‌شود. این ویتامین در بدن ذخیره نمی‌شود.

عملکرد آن در اندام‌ها، فعال کردن آنزیم‌های لازم برای  تولید انرژی از طریق سوختن کربوهیدرات ها در بدن است. این ویتامین نقش اساسی در ادامه عملکرد چرخه کربن دارد. تیامین در انتقال پیامهای عصبی نقش مهمی بر عهده دارد.
vitaminb1300

کمبود تیامین

کمبود تیامین در انسان سبب بروز بیماری بری‌بری می‌گردد که معمولاً با عوارض قلبی-عروقی ،عوارض عصبی و خیزوادم همراه است. عوارض قلبی-عروقی شامل تپش قلب، تنگی نفس و هیپرتروفی قلب است که تدریجاً منجر به احتقان قلب، کبد، ریه و پیدایش خیز می‌گردد.

ضعف عضلانی و بی‌اشتهایی، بی خوابی مشکلات حافظه، کم شدن حرکات معده، حالت تهوع، تب و لاغری توام با اختلالات گوارشی و عوارض پوستی از علایم دیگر این بیماری است. فقدان تیامین با افزایش ترکیبات سه‌کربنه همراه بوده و با ازدیاد میزان اسید لاکتیک در سلول‌های عصبی و اسید پیروویک در سلول‌های عضلانی و خون همراه است .

مغز انسان از این ویتامین برای کمک به تبدیل قندخون به سوخت و عامل محرّک استفاده می‌کند و بدون آن، مغز به سرعت بدون انرژی می‌ماند. این امر می‌تواند به خستگی، افسردگی، تندخوئی، زودرنجی، اضطراب و حتی فکر خودکشی بیانجامد.

موارد مصرف:

در بهبود علایم بیماری بر بری که شامل درد، ورم، قرمزی دست و پاها،گیجی و از دست دادن حافظه است.
کمک به کاهش علائم پلی‌نوریت اعصاب محیطی (گز کردن و درد پاها )بخصوص در بیماران دیابتی
با افزایش قدرت حافظه در پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر نقش موثری دارد.
در درمان سندروم کورساکف ناشی از مصرف  الکل(  (WKS که با کاهش حافظه  توام است بکار می رود.
در درمان نارسايي احتقاني قلب مؤثر است.
ویتامین ب باعث افزایش قدرت ایمنی گردیده و در درمان بیماری ایدز تجویز می شود.
تحقیقات اخیر نشان می دهد مصرف روزانه ب 1 300 به مدت 3 ماه می تواند باعث کاهش میزان آلبومین در ادرار گردیده واز آسیب به کلیه در بیماران دیابتی پیشگیری می نماید.

مصرف در بارداری و شیردهی :

مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی با رعایت مقادیر مجاز که پزشک تعیین کرده باشد بلامانع است.

روش و مقدار مصرف :

درافراد بالای 12 سال روزانه یک قرص همراه و یا بعداز غذا ویا طبق تجویز پزشک.

شرایط نگهداری :

در جای خشک و خنک دور از دسترس کودکان و نور نگهداری شود.

هشدار : در صورت مصرف بیش از مقدار تجویز شده با پزشک خود تماس حاصل فرمایید.


ویتامین B۱ و عوارض کمبود آن

شاید نام بسیاری از اعضاء خانوادهB مثلB۱۲ , B۶ , B۲ , B۱ را شنیده باشید . این ویتامینها در بسیاری از مواد غذایی یافت می شوند . اولین ویتامینی که از این گروه ویتامینها کشف شد، ویتامینB۱ بود. اما ویتامینB۱ در کدام مواد غذایی موجود است ؟ با ما همراه باشید تا پاسخ سوالتان را بیابید.

–    ويتامين B۱ تيامينحلال در آب است و مازاد آن از بدن دفع مي‎گردد.
–    مصرف روزانه ويتامين B۱ براي بزرگسالان يك تا يك و نيم گرم و خانم‎ها در دوران بارداري و شيردهي ۱ تا ۶/۱ ميلي‎گرم مي‎باشد.
–    ويتامين B۱  به رشد بدن كمك مي‎كند.
–    ويتامين B۱ باعث بهبود روحيه مي‎گردد و سيستم عصبي عضلات و عملكرد قلب را معمولي نگه مي‎دارد.
–    ويتامين B۱ به هضم غذا مخصوصاً هضم كربوهيدارتها كمك مي‎كند.
–    ويتامين B۱ در مسافرت‎هاي دريايي و هوايي برطرف كننده تهوع مي‎باشد.
–    ويتامين B۱ در اثر حرارت و پخت از بين مي‎رود.
–    قهوه و الكل باعث از بين رفتن ويتامين B۱  مي‎شود، بيماران پوستي زيادي هستند كه باعث بيماري پوست آنها مصرف زياد الكل بوده است.
–  كساني كه بعد از غذا آنتي اسيد مي‎خورند باعث مي‎شود كه ويتامين B۱ را از دست بدهند. قابل توج كساني كه جهت رفع ترشي معده شربت آنتي اسيد مي‎خورند.
– كشيدن سيگار و خوردن شكر بيش از حد باعث كمبود ويتامين B۱ مي‎شود.
– كمبود ويتامين B۱ باعث بيماري بري‎بري مي‎شود. بري‎بري بيماري است كه با فلج اعصاب سطحي و حالت مورمورشدن پا و تندشدن ضربان قلب شروع مي‎شود و با بي‎اشتهايي گاهي اوقات يبوست، گاهي اسهال و حالت تهوع همراه است به تدريج فلج دست و پا به وجود مي‎آيد زماني بيمار ورم دارد و گاهي ندارد.
– كمبود ويتامين B۱ باعث گيجي، افسردگي، بي‎اشتهايي و يبوست مي‎گردد.
– كمبود ويتامين B۱ باعث گرفتگي عضلات مي‎شود.
– ماست كه باعث زندگي بهتر و طول عمر بيشتر مي‎شود به خاطر اين است كه در بدن باعث ساخته شدن ويتامين B۱ مي‎شود. بهترين زمان خوردن ماست بعد از صرف غذاست، البته ماست بايد تازه و شيرين باشد.
– كمبود ويتامين B۱ اختلال در رشد و زايمان مي‎آورد.
– كمبود ويتامين B۱  ، غم‎هاي بي‎دليل به وجود مي‎آورد و گاهي ميل به خودكشي را در فرد ايجاد مي‎كند.
– هيچ‎گاه براي پخته شدن زود غذا از جوش شيرين استفاده نكنيد چون باعث از بين بردن ويتامين B۱ مي‎گردد. خانم‎هايي كه به جاي خميرمايه طبيعي از جوش‎شيرين استفاده مي‎كنند باعث از بين بردن ويتامين B۱ مي‎شوند.
– كمبود ويتامين B۱ باعث ريزش مو مي‎گردد.
– كمبود ويتامين B۱ كمك به ايجاد زخم معده مي‎كند.
– كساني كه دردهاي سياتيك دارند ويتامين B۱ را زياد استفاده كنند.
– تمام گروه‎هاي ويتامين B نقش اصلي را در سالم و جوان بودن پوست دارند.
– موهاي چرب نياز فراواني به ويتامين‎هاي گروه B دارند.
– ويتامين B۱ ضدبيماري عصب و ورم عصب است.
– كمبود ويتامين‎هاي گروه B باعث ترك خوردن لب‎ها و خشكي و قرمزشدن زبان مي‎گردد.
– ويتامين B۱ را مي‎توان در مخمرآبجو، سبوس برنج، گندم، جو دوسر، بادام زميني، شير، لبنيات،


سبزي‎ها، گوشت، تخم‎مرغ، لوبيا، نخود، ماهي، دل و قلوه گاو و گوسفند و گوساله، كره، باقلا، عدس، پياز، زردآلو، مارچوبه، شلغم، انجير، آلوخشك، موز، بولاغ‎اوتي، ترشك، سيب‎زميني، كاكائو، مرغ، قارچ، والك، خرما، فندق، گردو، ذرت، سويا، ميوه‎‎ها سردرختي مخصوصاً پرتقال، سيب و…
در پايان بگويم كه مخمر آبجو سرشار از ويتامين B مي‎باشد و سعي كنيد حتماً نان سبوس‎دار و برنج سبوس‎دار ميل كنيد، يا اين كه اگر مي‎خواهيد برنج بپزيد ابتدا سبوس برنج را در ميزان آبي كه براي برنج لازم است جوشانده سپس صاف نموده و با آن آب كته درست كنيد براي مثال اگر مي‎خواهيد دو پيمانه برنج درست كنيد ابتدا ۳ پيمانه آب با يك پيمانه چلتوك برنج جوشانده صاف نموده سپس با آن آب برنج را بپزيد اين نوع برنج فوق‎العاده مقوي است و چاق‎كننده نمي‎باشد.


موارد و مقدار مصرف: 

درمان کم‌خونی ناشی از کمبود تیامین، پولی‌نوریت ناشی از اعتیاد به الکل، بارداری یا پلاگر. 
بزرگسالان: مقدار mg/day 100 مصرف می‌شود. 
کودکان: مقدار mg/day 50-10 در مقادیر منقسم مصرف می‌شود. 

مكانیسم اثر 

اثر متابولیک: تیامین برونزاد برای متابولیسم کربوهیدرات ضروری است. 
تیامین با آدنوزین تری‌فسفات ترکیب می‌شود و تشکیل تیامین پیروفسفات (که یک کوآنزیم در متابولیسم کربوهیدرات و واکنش‌های ترانس‌کتولاسوین است) می‌دهد. این کوآنزیم در انتقال هگزوزمونوفسفات در طی استفاده از پنتوز ضروری است. یکی از علائم کمبود تیامین، افزایش اسید پیروویک است. احتیاج بدن برای تیامین زمانی افزایش می‌یابد که مقدار کربوهیدرات غذا زیاد باشد. اگر سه هفته غذای حاوی تیامین مصرف نشود، بدن مقدار زیادی از ویتامین خود را از دست می‌دهد. کمبود تیامین می‌تواند موجب بیماری بری‌بری شود. 

فارماکوکینتیک 

جذب: مقادیر کم تیامین از راه خوراکی به راحتی جذب می‌شود. بعد از مصرف مقدار زیاد این ویتامین، مقدار جذب شده به 15-8 میلی‌گرم محدود می‌شود. در بیماران معتاد به الکل، سیروز یا سوءجذب، جذب گوارشی تیامین کاهش می‌یابد. غذا سرعت جذب را کاهش می‌دهد، ولی مقدار تام جذب شده تغییر نمی‌یابد. 
پخش: به‌طور گسترده در بافت‌های بدن انتشار می‌یابد. در صورتی که مقدار مصرف بیش از حداقل احتیاجات بدن باشد، ذخایر بافت‌ها اشباع می‌شود. حدود mcg/day 200-100 از تیامین در شیر خانم شیردهی که از رژیم غذایی معمولی استفاده می‌کند، یافت می‌شود. 
متابولیسم: در کبد متابولیزه می‌شود. 
دفع: تیامین اضافی از طریق ادرار دفع می‌شود. بعد از مصرف مقادیر زیاد (بیش از 10 میلی‌گرم) تیامین، این دارو به صورت تغییر نیافته و متابولیت، بعد از اشباع ذخایر بافت‌ها از طریق ادرار دفع می‌شود. 

تداخل دارویی: 
عوارض جانبی 
اعصاب مركزی: بی‌قراری. 
قلبی- عروقی: ادم آنژیونوروتیک ، سیانوز. 
پوست: احساس گرما، خارش، کهیر، تعریق. 
حلق: احساس گرفتگی گلو (واکنش آلرژیک). 
دستگاه گوارش: تهوع، خونریزی، اسهال. 
سایر عوارض: واکنش‌های آنافیلاکتیک، ضعف، ادم ریوی، مرگ. 



موارد منع مصرف و احتیاط: 

اثر بر آزمایشهای تشخیصی 
تیامین ممکن است موجب بروز نتایج مثبت کاذب در تعیین اسید اوریک (با استفاده از روش فسفوتنگستات) و تعیین اوروبیلی‌نوژن (در آزمون‌های urine spot با استفاده از روش Ehrlich) شود. 

اطلاعات دیگر: 

طبقه‌بندی فارماكولوژیك: مکمل. 
طبقه‌بندی درمانی: مکمل غذایی (ویتامین محلول در آب). 
طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده C 
ملاحظات اختصاصی 
1- مقدار مصرف مجاز تیامین برای کودکان mg/day 0.3-1.3 و برای بزرگسالان mg/day 1.1-1.5 است. در دوران شیردهی و بارداری مقدار 1.4-1.6 mg/day ضروری است. 
2- رژیم غذایی صحیح در طول جایگزینی با ویتامین اهمیت دارد. بیمار باید از تغذیه مطلوب بهره داشته باشد. 
3- عدم مصرف غذاهای حاوی ویتامین می‌تواند موجب بروز کمبود این ویتامین طی سه هفته شود. 
4- کمبود تحت بالینی تیامین یا سایر ویتامین‌های B در بیماران بی‌بضاعت، معتاد مزمن به الکل، تغذیه نامناسب، یا در دوران بارداری شایع است. 
5- دارو باید در ظرف غیر فلزی و مقاوم به نور نگهداری شود. 
نكات قابل توصیه به بیمار 
منابع غذایی تیامین عبارت‌اند از: مخمر، گوشت گاو، جگر، غلات کامل، نخود و لوبیا. 
مصرف در شیردهی: مصرف تیامین (در مقادیر کمتر از مقدار مجاز روزانه) در دوران شیردهی بی‌ضرر است. این دارو در شیر ترشح شده احتیاجات نوزاد را برطرف می‌کند. 

اشكال دارویی: 

اشكال دارویی: 
Tablet: 100, 300mg 

ويتامين در خشكبار و آجيل و مواد غذايي ديگر به صورت طبيعي مي باشد 





نام تجاری دارو

تهران شیمی     تولید شده                             TABLET     VITAMIN B1 100MG TAB
جالینوس     تولید شده                                 TABLET     TIAMAX® 100MG TAB
جالینوس     تولید شده                             TABLET     VITAMIN B1 100MG TAB
خوارزمی     تولید شده                             TABLET     VITAMIN B1 100MG TAB
خوارزمی     تولید شده           TABLET     VITAMIN B1-KHARAZMI® 100MG TAB
دارو پخش - كارخانه     تولید شده                   TABLET     VITAMIN B1 100MG TAB
ایران هورمون     تولید شده                             TABLET     VITAMIN B1 300MG TAB
تهران شیمی     تولید شده                                 TABLET     TIAMAX® 300MG TAB
جالینوس     تولید شده                                   TABLET     VITAMIN B1 300MG TAB
خوارزمی     تولید شده                                    TABLET     VITAMIN B1 300MG TAB
خوارزمی     تولید شده                   TABLET     VITAMIN B1-KHARAZMI® 300MG TAB
دارو پخش - كارخانه     تولید شده                      TABLET     VITAMIN B1 300MG TAB

اسوه     تولید شده                                      AMPOULE     VITAMIN B1/B6/B12 AMP
دارو درمان سپهر     تولید شده                                AMPOULE     NEUROBION® AMP
اسوه     تولید شده                                          INJECTION     NEUROTRIVIT® AMP
ایران هورمون     تولید شده     INJECTION     VITAMIN B1/B6/B12 (IRAN HORMON) AMP
دارو پخش - كارخانه     تولید شده                          INJECTION     VITAMIN B1/B6/B12 (D.P) AMP
کاسپین تامین     تولید شده                                        INJECTION     NEUROTAMINE® AMP

جالینوس     تولید شده           Scored Tablet     VITAMIN B1-JALINOUS® 100MG TAB
جالینوس     تولید شده           Scored Tablet     VITAMIN B1-JALINOUS® 300MG TAB
حكیم     تولید شده                               Scored Tablet     VITAKIM-B® 300MG TAB
تهران شیمی     تولید شده                                             Scored Tablet     Tiamax


منبابع :  دارونما ، دارو گرد ، وي كي پيديا
كلمات كليدي : ویتامین B۱ و عوارض کمبود آن (هر آنچه كه درباره ويتامين ب 1 300 بايد بدانيم ) ،‌ويتامين ب 1 300  ,ويتامين B1 300 

گرد آورنده : irsanat.com :( پیمان محمدرضایی )
تاریخ ارسال :  1395/10/16     
تعداد مشاهده :5368







ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : انواع داروها ، دستورات وعوارض آنها


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 84
تاریخ :1403/2/28
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.